I 5 Mos 21:22-23 läser vi om påbudet att inte lämna kvar en död kropp (från någon som genom sin synd har förtjänat avrättning) som hänger på trä över natten utan begrava den samma dag ”ty en Guds förbannelse är den som blivit upphängd”. Fortfarande i våra dagar används denna passage och uttrycket Talui (den upphängda/den korsfäste) emot Jeshua från antimissionärkretsar för att påvisa att han inte kan vara Messias. Troligen hade Rav Shaul (Paulus) också använt samma retorik mot Mästaren innan sin omvändelse. I Galaterbrevet använder han dock texten från 5 Moseboken för att förklara sin nya uppenbarelse ”Messias friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä”. (Gal 3:13)
Med ”lagens förbannelse” menar Shaul den förbannelse som kommer av att man inte håller Torahs bud (syndens lön är döden). Men hur Jeshua, i sin roll som fullkomlig Tzadik, istället tog denna förbannelse på sig när han dog på korset. I 2 Kor 5:21 skriver Shaul; ”Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.”