“Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och tänk inte: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham av dessa stenar.” (Lukas 3:8)
Jochanan / Johannes döparen uppmanade sina åhörare att inte förlita sig på sina förfäders meriter för frälsning - utan i stället omvända sig från sina synder. Inom judisk folktro fanns en uppfattning kopplad till detta som påminde om det fenomen som inom modern kristenhet kallas “hyper-grace”. DT Lancaster lyfter i sin undervisning (Torah Club / Jesus my Rabbi) fram exempel på “billig nåd” lära i Talmud och midrash litteraturen.
Rabbi Levi said, “In the Hereafter Abraham will sit at the entrance to Gehenna, and permit no circumcised Israelite to descend therein.” (Midrash Rabba)
There are some who are sentenced to suffer in Gehenna, but our father Abraham comes, brings them up to himself, and receives them to himself. (Talmud)
Det var denna föreställning om att undgå Guds dom, i egenskap av Abrahams barn, som Johannes Döparen motsatte sig. Han gör detta påstående genom en ordlek med de hebreiska orden söner (banim) och stenar (avanim): “Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham av dessa stenar.”