Recension "Läs Bibeln med Rabbi Jesus" Lois Tverberg

Texten publicerades i tidningen Sändaren 3 februari, 2021.

Läs Bibeln med Rabbi Jesus

Lois Tverberg (Sjöbergs förlag)

När en känd frikyrkopastor helt nyligen twittrade om tips på böcker om kyrkohistoria skickade jag honom en länk till Lois Tverbergs bok Läs Bibeln med Rabbi Jesus (Sjöbergs förlag). Inte för att det är en bok om kyrkohistoria men för att boken ger en gedigen inblick i hur kristna tänkte innan kyrkofäderna. Litteratur om Jesus som jude och om att tolka Nya Testamentet utifrån ett judiskt perspektiv har än så länge mest florerat i forskarvärlden - det är därför en glädje att Läs Bibeln med Rabbi Jesus ges ut på ett kristet bokförlag med en stor läsarskara utanför de teologiska fakulteten.

Med ett ledigt språk och personlig ton presenterar Lois Tverberg, norsk-amerikan med luthersk bakgrund, sina upptäckter från judiska studier. När hennes bok Sitting at the feet of Rabbi Jesus fokuserade på Jesu religiösa miljö är Läs Bibeln med Rabbi Jesus mer inriktad på att förstå den judiska, bibliska kulturen.

Tverberg lyfter fram hur vi i västvärlden, påverkade av ett grekiskt tänkesätt och influerade av en individualistisk livsstil, ofta har svårt att till fullo förstå bibelns språk, retorik och budskap. Hon belyser svårigheten med översättningar och uppmuntrar till studier i bibelns originalspråk, hebreiska. Hon visar exempel på hur även Nya Testamentet (trots sin grekiska) har ett bakomliggande hebreiskt anslag och hur vi utan den förförståelsen missar många värdefulla nyanser i de nytestamentliga texterna. Framförallt utmanar Tverberg kristna till en holistisk läsning av bibeln - att inte enbart betrakta berättelserna i Tanakh (Gamla Testamentet) som skuggbilder av “det nya”.

Tverberg målar upp Jesu judiska miljö på ett kunnigt och engagerande sätt. Varje kapitel avslutas dessutom med en rad frågor för fortsatta studier - något som kunde passa för studiecirklar och kristna församlingar som vill fördjupa sig i den kristna trons judiska rötter likväl som för judar som vill lära sig mer om relationen mellan den tidiga Jesusrörelsen och antikens judendom. Exempelvis nämns det att Paulus var lärjunge till Rabbi Gamaliel (omnämnd i Mishna dussintals gånger) och skolad i den muntliga traditionen - samt att en äldre tradition av parasha och haftarahläsningen (före 500-talet e.v.t.) harmonierar med textutläggningar i Nya Testamentet.

Ett välkommet bidrag till den judisk-kristna dialogen.

David Åhlén