Vayechi (och han levde)

I veckans parasha får vi ta del av händelser som inträffade innan Jakobs död. Dels kan vi lära oss att Jakob “adopterade” Josefs söner Efraim och Manasse, de skulle nu räknas som Jakobs egna söner. Josef fick en dubbel välsignelse av Jakob då Josefs både söner blev stamfäder i Israel tillsammans med Josefs bröder. Denna dubbla välsignelse uttalar man fortfarande iom förbönen för söner under sabbatens liturgi på fredagskvällen i judiska hem “Må Gud göra dig lik Efraim, och Manasse”

I 1 Mos kapitel 49 läser vi om Jakobs profetior /välsignelser över sina söner. I kapitel 50 läser vi vidare om hur Jakob blir begravd i Makpela i Hebron. Efter Jakobs död blev Josefs bröder rädda att Josef skulle hata dem för vad de hade gjort mot honom tidigare i livet. Josefs svar som lyder är “Ni tänkte ont mot mig, men Gud har tänkt det till godo genom det som nu har skett för att bevara många människors liv.” Kapitel 50 avslutas med att Josef innan sin död (han blev 110 år gammal) påminner sina bröder om löftet om det förlovade landet. 

Vi ska dröja oss kvar vid ett av de profetiska ord som Jakob uttalade över sina söner. Det är den första delen av profetian som uttalas över Juda i kapitel 49 vers 8-10. Juda, dig skall dina bröder prisa. Din hand skall vara på dina fienders nacke, din fars söner skall buga sig för dig. Ett ungt lejon är Juda. Från rivet byte har du rest dig, min son. Han böjer sig, han lägger sig ner som ett lejon, som en lejoninna - vem får honom att resa sig? Spiran skall inte vika från Juda, inte härskarstaven från hans fötter, förrän han som den tillhör kommer och folken blir honom lydiga. (1 Mos 49:8-10)

I judisk tradition har man förstått denna text som löftet om Messias. Vers 9 och stycket om Lejonet av Juda har paralleller i Uppenbarelseboken 5:5 där Jeshua omnämns som lejonet av Juda stam, Davids rotskott. 

I den hebreiska texten i 1 Mos 49 nämns tre olika ord för lejon;

  • gur aryeh, lejonunge

  • aryeh, halvvuxet lejon

  • lavi, fullvuxet lejon

Denna process av tillväxt liknas vid den gradvisa uppenbarelsen av Messias. Lejonungen symboliserar Messias “Josefs son” som likt Josef “dödas”. Den slutliga bilden med ett fullvuxet lejon som ligger ner (med frågan - vem får honom att resa sig?) anspelar på kung Messias, Davids son som ligger ner bland nationerna. Med andra ord en bild på Messias makt i världen. Enligt Rashi är bilden med lejonet som växer en anspelning till kung David som smordes när Saul ännu var kung. En lejonunge som växte till ett fullvuxet lejon och refererar till 2 Sam 5:2 “Redan för länge sedan, ännu medan Saul var kung över oss, var det du som var ledare och anförare för Israel. Till dig har Herren sagt: Du skall vara herde för mitt folk Israel, ja, du skall vara furste över Israel.”

Den kryptiska formuleringen “Från rivet byte har du rest dig, min son” i 1 Mos:49:9 anspelar på Juda som övertalade bröderna att inte döda Josef utan istället sälja honom som slav. “Då sade Juda till sina bröder: "Vad har vi för nytta av att döda vår bror och dölja hans blod” (1 Mos 37:26).

Som en parallell till vers 10 “Spiran ska inte vika från Juda inte härskarstaven från hans fötter, förrän han som den tillhör kommer och folken blir honom lydiga.” vill jag avsluta med Jesaja 9:6-7; “Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans kungarike. Det skall befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu och till evig tid. Herren Sebaots nitälskan skall göra detta.”

Och Jesaja 11:10... “Det skall ske på den dagen att hednafolken skall söka Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara härlig.”